Textiel en papier zijn gedurende eeuwen als zeer kostbaar beschouwd; en bijna dertig jaar geleden sijpelden ze mijn leven binnen. Een oneindige wereld van traditie en natuurlijkheid, van variatie en tactiele sensaties, van kleurenweelde en stoffelijke soberheid ontplooide zich voor mij. Vanaf het eerste moment was er de herkenning en de onherroepelijke passie. DIT was wat ik wou, wat ik móest doen. Zowel bij 'textiel' als bij 'papier' is het de 'ziel' van de -natuurlijke- vezel die aangrijpt en zich in een oneindig aantal bindingen laat manipuleren. Van zodra er tijd vrij kwam, ging ik me meer en meer onderdompelen op twee niveau's. Naast gedreven creatie ondernam ik een intense zoektocht langs cursussen, workshops en studiereizen om me te specialiseren in onder meer driedimensionaal weven, plantaardig verven, shibori en papierscheppen. Ik volgde docenten uit België, Frankrijk, Nigeria, Mali, Senegal, de VS, Spanje. In Vietnam, Thailand, Laos, Cambodja, Indonesië en India ging ik me verdiepen in traditionele verf- en weeftechnieken. Beelden en creatie zijn een vorm van communicatie om door de muur van het individuele isolement te breken en contact te leggen met de toeschouwer. Vezels en kleuren helpen om beeld en gestalte te geven aan essentiële ervaringen; mijn werk is evenzeer een innerlijke zoektocht en een bezinning, een evenwichtsoefening over het leven, de dood als transformatie, over het innerlijke en het uiterlijke – de kern en de schil -, over hoe mensen met zichzelf en met anderen omgaan, vrouwelijke en mannelijke energie. En vooral een verzet tegen onze samenleving waar het aksent gelegd wordt op 'anders zijn' ipv verbondenheid, waar 'anders' als een bedreiging wordt ervaren, met alle gevolgen van dien... Tegen de stroom in, tegen alle geweld rondom mij, wil mijn werk zo fijn en broos mogelijk zijn, een subtiel en genuanceerd spel, het nodigt uit om gedetaillerd te bekijken. Het is een uitnodiging aan de toeschouwer om te durven geraakt te worden. Anderzijds is het werken met textiel en papier voor mij evengoed het bewaren en doorgeven van kennis; het bewaren van een stukje patrimonium. Immers, wat eeuwen geleden als kostbaarder dan goud werd beschouwd, wordt nog nauwelijks geapprecieerd, en de kennis van verschillende textiele technieken gaan langzamerhand verloren.